Przestrzeń

Czy warto dbać o przestrzeń dla nauki?

Architektura porządkuje przestrzeń otaczającą człowieka. Taka jest jej rola i ku temu służą różne środki, proste lub złożone, sub­telne lub brutalne. Porządkując przestrzeń swych miast Rzymianie wiedzieli, że silne akcentowanie miejsc najważniejszych będzie miało swój wpływ na miejsca pozostałe.

Każda z części przestrzeni szkolnej – wejście, szatnia, korytarz czy sala lekcyjna – wpływa na zachowania osób tu przebywających. Dlatego jej transformacja zmienia nie tylko wygląd pomieszczeń, lecz także relacje między ludźmi oraz podejście do nauczania – pisze Magdalena Swat-Pawlicka, dyrektor programowa i wykładowca w Szkole Edukacji PAFW i UW.

Jak dbamy o przestrzeń w naszej szkole?

Przestrzeń do nauki to szalenie istotny aspekt procesu uczenia się. Niektórzy mogą skupić się wszędzie, ale część uczniów potrzebuje odpowiednich warunków. W naszej szkole dbamy o właściwą przestrzeń do nauki i do odpoczynku. Stawiamy na integracje naszych uczniów i tworzenie relacji, czego wyrazem jest układ ławek w klasach. Nie są one ustawione w znany schemat, w którym uczniowie siedzą jeden za drugi i skupiają się na nauczycielu – wykładowcy. W klasie dla najmłodszych panuje pełna mobilność. Każdy uczeń ma własne biurko, które można łatwo przesunąć. W czasie przerw biurko zamienia się w huśtawkę. Uczniowie mogą korzystać ze standardowych krzeseł, ale częściej wybierają piłki. Siedzenie na piłce specjaliści nazywają siedzeniem aktywnym lub dynamicznym, które zmusza mięśnie do pracy w ekonomiczny sposób.

Siedzenie na piłce stabilizuje miednicę i w naturalny sposób odciąża kręgosłup oraz stawy skokowe i kolanowe. Piłka reaguje na każdy ruch naszego ciała, przez cały czas angażuje do pracy mięśnie, które odpowiedzialne są za utrzymanie prawidłowej postawy ciała. Ponadto naturalnie dopasowuje się do ciała i daje komfort fizyczny. Mając taką piłkę dziecko może też w każdej chwili położyć się na niej, wygiąć plecy, rozluźnić się. To bardzo cenny przyrząd. Dziecko się na nim nie nudzi – tłumaczy Alim-Aschabem Nurbagandowem, fizjoterapeuta, rehabilitant reprezentacji zapaśników i lekkoatletów.

Lwówek Śląski, szkoła mistrzów, master's academy, dobra szkoła we Lwówku Śląskim

 

Czy ustawienie ławek w klasie ma znaczenie?

Oczywiście! To szalenie istotna kwestia. Wydaje się, że determinuje ona szeroko rozumiane relacje w szkole. W Master’s Academy staramy się unikać pruskiego modelu nauczania, gdzie nauczyciel pełni rolę wykładowcy, a jedynym zadaniem uczniów jest pilne słuchanie i trzymanie dyscypliny. Tradycyjny układ stołów służy utrwalaniu tego modelu. W naszej szkole eksperymentujemy. W każdej sali stoły ustawione są inaczej. Dodatkowo możemy je dowolnie przestawiać w zależności od aktualnych potrzeb.

Klasa 7 zazwyczaj pracuje przy stołach ustawionych w kształt podkowy. Jest to dobre rozwiązanie do dyskusji, do prezentacji wszelkiego rodzaju, do integracji grupy. Ponadto nauczyciel ma łatwy dostęp do uczniów, co pozwala kontrolować i pomagać w zmaganiach edukacyjnych. Jak to wygląda? Voila!

Lwówek Śląski, szkoła mistrzów, master's academy, dobra szkoła we Lwówku Śląskim

Lwówek Śląski, szkoła mistrzów, master's academy, dobra szkoła we Lwówku Śląskim

Lwówek Śląski, szkoła mistrzów, master's academy, dobra szkoła we Lwówku Śląskim

Lwówek Śląski, szkoła mistrzów, master's academy, dobra szkoła we Lwówku Śląskim

Lwówek Śląski, szkoła mistrzów, master's academy, dobra szkoła we Lwówku Śląskim

W klasie 8 stoły mają inny kształt niż w pozostałych. Są owalne. Ich ustawienie zależy od potrzeb konkretnego projektu. Uczniowie lubią je przestawiać. Idea okrągłego stołu jest nam dobrze znana – każdy jest przy nim równy. Taki układ pomaga przy pracy w grupach, dyskusjach, debatach, eksperymentach, doświadczeniach.

Lwówek Śląski, szkoła mistrzów, master's academy, dobra szkoła we Lwówku Śląskim

Lwówek Śląski, szkoła mistrzów, master's academy, dobra szkoła we Lwówku Śląskim

Lwówek Śląski, szkoła mistrzów, master's academy, dobra szkoła we Lwówku Śląskim

Lwówek Śląski, szkoła mistrzów, master's academy, dobra szkoła we Lwówku Śląskim

Lwówek Śląski, szkoła mistrzów, master's academy, dobra szkoła we Lwówku Śląskim

Klasa 4 pracuje w układzie szerokiej podkowy. Dodatkowo zostało wydzielone specjalne miejsce do odpoczynku, kącik z dywanem i dużą ilością naturalnego światła.

Lwówek Śląski, szkoła mistrzów, master's academy, dobra szkoła we Lwówku Śląskim

Klasa 6 korzysta z układu dwóch rzędów, jeden za drugim. Biurka są ruchome, więc w każdej chwili można zaadaptować przestrzeń na nowo.

Lwówek Śląski, szkoła mistrzów, master's academy, dobra szkoła we Lwówku Śląskim

Lwówek Śląski, szkoła mistrzów, master's academy, dobra szkoła we Lwówku Śląskim

Odpoczynek jest równie ważny jak nauka.

Nasz organizm ma swoje granice. Nie może więc bezustannie działać oraz pracować na pełnych obrotach. Przychodzi czas, w którym musi zwolnić i zregenerować się. W naszej szkole dbamy o to, aby nasi uczniowie mieli przestrzeń ku temu. Integracja z rówieśnikami, wspólna zabawa i odpoczynek są równie ważne jak proces uczenia się.

Lwówek Śląski, szkoła mistrzów, master's academy, dobra szkoła we Lwówku Śląskim

Lwówek Śląski, szkoła mistrzów, master's academy, dobra szkoła we Lwówku Śląskim

Lwówek Śląski, szkoła mistrzów, master's academy, dobra szkoła we Lwówku Śląskim

Lwówek Śląski, szkoła mistrzów, master's academy, dobra szkoła we Lwówku Śląskim

Lwówek Śląski, szkoła mistrzów, master's academy, dobra szkoła we Lwówku Śląskim

Lwówek Śląski, szkoła mistrzów, master's academy, dobra szkoła we Lwówku Śląskim

Skip to content