Skip to content

Przestrzeń

Czy warto dbać o przestrzeń dla nauki?

Architektura porządkuje przestrzeń otaczającą człowieka. Taka jest jej rola i ku temu służą różne środki, proste lub złożone, sub­telne lub brutalne. Porządkując przestrzeń swych miast Rzymianie wiedzieli, że silne akcentowanie miejsc najważniejszych będzie miało swój wpływ na miejsca pozostałe.

Każda z części przestrzeni szkolnej – wejście, szatnia, korytarz czy sala lekcyjna – wpływa na zachowania osób tu przebywających. Dlatego jej transformacja zmienia nie tylko wygląd pomieszczeń, lecz także relacje między ludźmi oraz podejście do nauczania – pisze Magdalena Swat-Pawlicka, dyrektor programowa i wykładowca w Szkole Edukacji PAFW i UW.

Jak dbamy o przestrzeń w naszej szkole?

Przestrzeń do nauki to szalenie istotny aspekt procesu uczenia się. Niektórzy mogą skupić się wszędzie, ale część uczniów potrzebuje odpowiednich warunków. W naszej szkole dbamy o właściwą przestrzeń do nauki i do odpoczynku. Stawiamy na integracje naszych uczniów i tworzenie relacji, czego wyrazem jest układ ławek w klasach. Nie są one ustawione w znany schemat, w którym uczniowie siedzą jeden za drugi i skupiają się na nauczycielu – wykładowcy. W klasie dla najmłodszych panuje pełna mobilność. Każdy uczeń ma własne biurko, które można łatwo przesunąć. W czasie przerw biurko zamienia się w huśtawkę. Uczniowie mogą korzystać ze standardowych krzeseł, ale częściej wybierają piłki. Siedzenie na piłce specjaliści nazywają siedzeniem aktywnym lub dynamicznym, które zmusza mięśnie do pracy w ekonomiczny sposób.

Siedzenie na piłce stabilizuje miednicę i w naturalny sposób odciąża kręgosłup oraz stawy skokowe i kolanowe. Piłka reaguje na każdy ruch naszego ciała, przez cały czas angażuje do pracy mięśnie, które odpowiedzialne są za utrzymanie prawidłowej postawy ciała. Ponadto naturalnie dopasowuje się do ciała i daje komfort fizyczny. Mając taką piłkę dziecko może też w każdej chwili położyć się na niej, wygiąć plecy, rozluźnić się. To bardzo cenny przyrząd. Dziecko się na nim nie nudzi – tłumaczy Alim-Aschabem Nurbagandowem, fizjoterapeuta, rehabilitant reprezentacji zapaśników i lekkoatletów.

„Dzisiaj potrzebujemy ludzi kreatywnych, krytycznych i odpowiedzialnych za siebie, dlatego tak ważne jest nawiązanie pozytywnych relacji nauczyciela z uczniami, które są podstawą efektywnej nauki – są tajemnicą sukcesu udanego nauczania. Jeśli uczeń czuje się akceptowany i ma świadomość, że jego problemy są zauważane i rozumiane, wtedy jego umysł otwiera się i istnieje możliwość pełnego wykorzystania potencjału, z jakim przyszedł do szkoły”

Kluczowe w tym procesie są dobre, konstruktywne oparte na zrozumieniu i zaufaniu relacje między uczniem i nauczycielem sprzyjające uczeniu się. To one motywują uczniów do zdobywania wiedzy i zachęcają do współpracy w działaniu.

Nasza szkoła uczy pracy nad sobą, wdraża do samorealizacji, a jednocześnie jest przyjazna uczniowi, dlatego zawsze gości w niej będzie przygoda.