Blog

Implementacja rutyn krytycznego myślenia. Jak nam idzie?

Wydaje się, że w obecnej sytuacji międzynarodowej nie trzeba nikogo przekonywać o konieczności doskonalenie umiejętności krytycznego myślenia. Wszechobecna dezinformacja i fake newsy wymagają od naszych uczniów wyjątkowej czujności. Staramy się im w tym pomagać.

Po co nam krytyczne myślenie?

Według badań europejskiej agencji Eurostat w 2021 r. 47 proc. wszystkich osób w wieku 16-74 lat w UE widziało nieprawdziwe lub wątpliwe informacje w witrynach informacyjnych lub mediach społecznościowych w ciągu 3 miesięcy poprzedzających badanie. Jednak tylko około jedna czwarta (23 proc.) internautów zweryfikowała prawdziwość informacji lub treści.

Wybuch wojny w Ukrainie wprowadził nową skalę w kwestii dezinformacji. Sytuacja z 1 marca 2022 pokazała nam, jak wpływowa jest siła rosyjskiej dezinformacji. Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych podał, że w ostatnich 24 godzinach odnotowano 120 tys. prób dezinformacji w przestrzeni polskich social mediów. Stanowiło to wzrost o 20 000 procent!

Jak uczymy krytycznego myślenia?

Najpierw uczymy się sami! W trakcie ferii nauczyciele Master’s Academy odbyli ważne szkolenie. Od pewnego czasu nie musimy jeździć na szkolenia ponieważ trenerki krytycznego myślenia są wśród nas. Kamila Wròblewska i Ewelina Grybuś szkolą nas na miejscu. Robią to fantastycznie.

Konkretne przykłady wykorzystania rutyn krytycznego myślenia.

Poprosiliśmy naszych nauczycieli o przedstawienie kilku lekcji z wykorzystaniem rutyn krytycznego myślenia

BIOLOGIA.

Najbardziej utkwiła mi lekcja w klasie 7 z zastosowaniem rutyny 5*DLACZEGO, bo uczniowie nie wiedząc po co się uczą danych treści z biologii próbowali odpowiedzieć sobie na to pytanie: Po co? Dlaczego tego się uczymy? Wszyscy byli zaangażowani, podawali ciekawe rozwiązania i doszli wspólnie do sedna, po co się mają tego uczyć. Byli mile zaskoczeni, a najciekawsze było to iż bez narzekania, jęków zabrali się do realizacji zadań na lekcji. Było to niesamowite uczucie, kiedy uczniowie z wielkim zaangażowaniem zgłębiali nową wiedzę z biologii. Jak ważne jest to, aby uczniowie wiedzieli po co się uczą pewnych treści, tym bardziej, kiedy sami dochodzą do tego ; po co.
Kolejną rutyną, która zapadła mi w pamięci to: POMYŚl, ZNAJDŹ, PODZIEL SIĘ i 12 PYTAŃ, które wykorzystałam do zrealizowania tematu ” Po co mi nasza klasa”. Co wniosło to do grupy szkolnej( uczniowie klasy 4)? Wiele pozytywnych emocji, współpracę, wzruszające wypowiedzi, integrację klasy, a przede wszystkim wzmocniło relację między dziećmi. Niesamowite wrażenia. Jak wiele znaczy to dla wychowawcy.

EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA

Na początku naszej przygody z KUFERKIEM TAJEMNIC poznaliśmy główną bohaterkę opowiadań. Sam kuferek jest atrakcyjny dla dzieci, gdyż za każdym razem, kiedy zajęcia zaczynamy od postawienia kuferka na dywanie dzieci od razu są nim zainteresowane i trwają dyskusje, co dziś w nim się znajduje. Pierwsze opowiadanie LUPA spotkało się z dużym zainteresowaniem moich uczniów. Bardzo chętnie układały gałązkę logiczną, do opowiadania. Uczniowie sami wymyślili rozwiązanie kłopotów chlopca. Od tej pory gałązka stała się dla mnie i dla moich uczniów narzędziem, które bardzo często wykorzystujemy na zajęciach, w wielu sytuacjach. Uczniowie bardzo chętnie i z ogromnym zaangażowaniem pracują przy użyciu tego narzędzia.

Konflikty są częścią życia grupy, a umiejętność ich rozwiązywania buduje poczucie własnej wartości. Narzędzie MK Chmurka pomaga w analizowaniu sytuacji spornej. Pozwala zaobserwować myślenie, wyróżnić żądania, potrzeby każdej ze stron i pomaga ustalić satysfakcjonujące rozwiązanie. Wystarczy zerknąć na zdjęcia…

Język angielski.

Ciekawe efekty osiągnęliśmy stosując rutyny krytycznego myślenia na języku angielskim. Odpowiednikiem, widzę, myślę, zastanawiam się jest I see, I think, I wonder. Tę rutynę wykorzystaliśmy przez najkrótszym temacie jaki udało nam się stworzyć, czyli AI. Co to jest? AI to artfical intelligence, czyli sztuczna inteligencja. Uczniowie mieli więc ocenić poziom swojej wiedzy przed przystąpieniem do lekcji z pomocą rutyny I see, I think, I wonder. Na zakończenie lekcji zrobiliśmy to samo, co pozwoliło uczniom zaobserwować zmianę w ich myśleniu i w posiadanej wiedzy.

Skip to content